vrijdag 15 september 2017

Nostalgie


Pernis jaren zeventig
Op knetterende brommers rijden zij door de straten van Pernis, jongens van net zestien jaren oud. Met hun Zündapp, Kreidler of Yamaha verzamelen zij zich bij de plaatselijke sigarenboer en pikken daar hun meisjes op, voor een tochtje door en rond het dorp.
In die tijd had ik weinig belangstelling voor meisjes en al helemaal niet voor brommers. Toch om in de vaart van mijn vrienden mee te gaan, kwam ik in het bezit van een brommer; een heuse Sparta, de DAF onder de bromfietsen. Hij was voorzien van een klein JLO-motortje dat mij zelden in de steek liet. Een keer stond ik zonder benzine en pieste ik in de tank, schudde het vehikel heen en weer en haalde nog net een vijf kilometer verder gelegen benzinepomp.
Nu jaren later zie ik regelmatig mannen van mijn leeftijd ritjes maken op bromfietsen uit mijn jeugd. Als ik hen dan zie sleutelen aan hun Zündapp en later door de straten zie rijden, is dat voor mij een waar genoegen. Eigenlijk zou ik best ook een ritje willen maken.
Onderweg tijdens een wandeling vraagt een oude bekende of ik nog aan de Mozartweg woon. ‘Jawel’ antwoord ik. ‘En jij, sleutel jij nog aan je Zündapp?’ ‘Jazeker’ zegt hij. Wij raken aan de praat over zijn leuke hobby en voordat wij er erg in hebben zijn wij in de jaren zeventig beland.
In de avonduren sleutelt mijn zoon zo nu en dan met vrienden aan een oude Thomos. Ik vind het allemaal prachtig en wie weet rijd ik binnenkort opnieuw rond op een volautomatische Sparta.       

1 opmerking: